PAREMMAN POLITIIKAN PUOLESTA!
05.03.2013 Klo 02.25
KUNTARAKENNEUUDISTUS

Pakko oli taas alkaa kirjoittamaan. Pakon saneli illan valtuuston kokous. Uni ei meinaa tulla silmään, poskiontelon tulehdys pakottaa poskea, pientä kuumetta ja nenän niistämistä. Mietin tuossa, kun unta ei tullut, että mitähän sille Antille kirjoittaisi, kun hän siellä valtuustosalin lehterillä selaili puhelintaan. Kysyin, että mitäs Antti? Sanoi, että selaan tässä vaikka sinun blogisivuja. Sanoin, että en ole sinne nyt jaksanut kirjoittaa, mutta lueppa se viimeinen siinä on ajattelemisen aihetta. Saapa nähdä lukiko.

Paljon on tapahtunut sen jälkeen kun viimeksi blogia kirjoitin täällä kunnassa. Valtuusto on kokoontunut pari kertaa ja kunnanhallitus kolme kertaa. Suuria asioita on ollut ja niistä päättäminen ei ole ollut helppoa. Kuntarakennelakiuudistus on ehkä tärkein. Sen kaataminen on kansanvallan ja politiikan puolustamista. Kuntarakenneuudistusta maan hallitus yrittää pakolla. Pakolla ja pakkoliitoksilla uhkaileminen halventaa kunnallista demokratiaa. Pakolla näitä Suomen kuntia eikä maata ole ennenkään rakennettu. Rakenteita täytyy uudistaa, mutta huolella, harkiten ja kuntia kuunnellen.

Keskusta on vastuunkantajapuolue Pirkkalassa. Päätösvalta on täälläkin karannut liian kauas vallankäytön kohteilta, valtuutetuilta ja ihmisiltä. Valtaa käyttävät täälläkin kasvottomat markkinavoimat ja virkamiehet. Olen tullut siihen tulokseen, että Pirkkalassa virkamieskoneisto käyttä liikaa poliittista valtaa. Kansanvalta kärsii, jos poliittiset tavoitteet eivät vaikuta käytännön toimiin riittävästi. Virkamiehet käytännössä pystyvät ohjaamaan päätöksiä. Esimerkkejä on maapoliittinen ohjelma ja viimeisin "pöljä" päätös sako- ja umpikaivolietteen kuljetusjärjestelmä. Tästä asiasta olin kunnanhallituksessa yksin eri mieltä.

Ja miksi olin eri mieltä? Siksi, että Pirkkalan kunnan alueella on ollut käytössä sopimusperusteinen sako- ja umpikaivolietteen kuljetusjärjestelmä, jossa paikalliset yrittäjät hoitavat lietteen kuljetuksen jätevedenpuhdistamolle. Paikallisia yrittäjiä on ollut tarjolla riittävästi. Kustannukset ovat olleet käyttäjille kohtuullisia ja ehdot syrjimättömiä. Paikallisilla kuljetusyrittäjille on ollut jo nyt jätehuoltoviranomaisen tarvitsemat tiedot kiinteistöjen kaivojen tyhjentämisestä ja valvonta on ollut helposti järjestettävissä nykyaikaista tietotekniikkaa käyttäen. Ympäristöviranomaisen tarvitsemat tiedot ovat siis erittäin helposti olleet saatavissa. Toistaiseksi Pirkkalan viranomaiset eivät ole tietoja keränneet, joka on osoitus, että järjestelmä on toiminut.

On ihmeellistä, että ympäristölautakunnan esityksessä ei ole vastattu kaikkiin kysymyksiin. Ymmyrkäisesti on vastattu, ei lautakunnan jäsenet ehkä niihin viitsi puuttua näin on ehkä virkamiehet ajatelleet. Näyttää siltä, että jossakin luottamusmiehissä ja virkamiehissä on herännyt epäilyksiä, että lietteiden kuljetuksen valvonta ei kattaisi kiinteistöjä tai niitä purettaisiin asiattomiin kohteisiin. On todettava, että jätehuoltoviranomaisen uuden lain edellyttämät tiedot ja tarvittava informaatiojärjestelmä on jätehuoltoviranomaisen vastuulla. Nyt halutaan päätösvalta siirtää tästä Tampereen kaupungin jätehuoltolaitokselle.

Senpä takia tein eri esityksen, mitä ympäristölautakunta esitti ja jota kunnanhallitus kannatti. En hyväksy sellaista järjestelyä, jossa ko. kuljetuksen informaatiojärjestelmä on vain yhden toimijan omaisuutta tai ylläpitämää. Sen tyyppinen järjestelmä on kohtuuton ja suorastaan kilpailua rajoittavaa.

Niin mistä syntyy kuntalaisten yhteinen etu? Kuka ihmeessä ajaa kuntalaisten asioita barrikaadien kunnassa? Onko kysymys vain siitä kuka kulloinkin voittaa tai millaisia kompromisseja on tehtävä? Pää tulee ennen pitkää vetäjän käteen. Tätäkö se kuntauudistus ja seutuyhteistyö on, että annetaan Tampereen hoitaa kaikki likaiset asiat. Eiköhän Tampere pian sano, että kyllä me voitaisiin hoitaa kaikki asiat siirretäänpä hallintokin Tampereelle.

Älä tee toiselle sitä, mitä et halua itsellesi tehtävän. Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tämä pitäisi olla pätevä ohje jokaiselle ihmiselle ja yhteiskuntaa koskevana eettisenä ohjeena.

Valtuuston kokouksessa annettiin kuntarakennelakiluonnoksesta lausunto valtionvarainmnistriölle eilen iltaisessa kokouksessa. Sieltä puheenjohtajan paikalta ei paljon valtuutettuja sieltä takariviltä näy. Puheenvuoro pyynnötkin jää joskus huomaamatta puheenjohtajalta. Niin eilisessäkin kokouksessa. Onneksi sieltä näkee hallintojohtaja Olli Niemen, joka välittää tiedon. Nyt sieltä oli paha nähdä häntäkin. Täytyy seuraavan kerran nousta seisomaan niinkuin eduskunnassakin ne tekevät, ehkä puheenjohtajakin paremmin sitten huomaisi puheenvuoropyynnöt.

Mikko Kuoppa käytti hyvän puheenvuoron. Hän arvosteli kovin sanoin velkaantuneita suuria kuntia. Minä olen tästä kirjoittanut noin kuukausi sitten. Velkaisin on Kotka yli 10.000 euroa per/asukas, mukana tulevat Helsinki, Vantaa ja Jyväskylä 7000-9000 euroa per/asukas. Miksi pitäisi pienten hyvin toimeentulevien kuntien liittyä näihin velkaisiin kuntiin? Kuntiin, joiden virkamiehet ja päättäjät eivät ole osanneet hoitaa taloutta kuntoon. Miksi hyvintoimeen tulevat kunnat pitäisi liittää niihin?

Pirkkalan kunta teki lausunnon. En tiedä miten se käsitellään, mutta selvää on, että kuntarakenneluonnokseen kirjattujen selvityskriteereiden tarkoituksena on vain velvoittaa koko kuntakenttä liitosselvityksiin. Kuntalakiluonnos on suurkuntien muodostamiseen tähtäävä pakkoselvittämistä, missä hallitus pyrkii käyttämään saneluvaltaa kunnalisen itsehallinnon kustannuksella.

Keskustan mielestä kuntarakennelaki ei ole tarpeen. Se johtaa kuntarakenteisiin, jotka ovat kuntapalveluja ja kuntien taloutta henkentäviä. Se vähentää kunnallisten toimijoiden sitoutumista alueen elinvoiman ja elinkeinojen kehittämiseen. Maan hallituksen olisi luovuttava suurkuntahankkeesta. Sen sijaan pitäisi keskittyä sosiaali- ja terveyshuollon järjestämisen ja rahoituksen uudistamiseen. Erikoissairaanhoito pitää siirtää valtion kustannettavaksi.

Edelleen olen sitä mieltä, että hallituksen esittämä kuntauudistus on kuntien lukumäärän vähentämiseen keskittyvä valtiovetoinen hanke, jonka päämääränä on keskittää asuminen, palvelut ja päätöksenteko. Tätäko se hallitus hamuaa?

On ollut hieno tunne lukea sähköposteja kuntalaisilta. Ja vielä hienompaa on ollut tuntea, että ihmisiä kuunnellaan esimerkkinä tämä lietteiden kuljetusjärjestelmä. Kuinka moni valtuutettu kuunteli kuntalaisia?

Haluan edelleen olevan valtuutettu, joka on vastuullinen, aikaansaava, tasapuolinen, oikeudenmukainen, rehti ja suoraselkäinen asioiden hoitamisessa. Vapaus sanoa mielipiteensä vapaasti on tarkoittanut mahdollisuuksia, oikeuksia ja velvollisuuksia. Tunnemmeko me valtuutetut oikeutemme, ja tiedämmekö me valtuutetut myös velvollisuutemme? Minusta politiikoilta puuttuu herkkyys kuunnella ja aistia mitä kentällä tapahtuu.

Päätettiin valtuustossa muutakin. Teknisen johtajan virkaan valittiin Jouni Korhonen. Hän on hoitanut tehtävää hyvin sen jälkeen kun entinen Ari Kulmala irtisanoitui tehtävästä. Toivion koulun laajennuksen ja saneerauksen taloudellinen tilanne tuli myös valtuustolle tiedoksi. Kokonaishinnaksi muodostui 7.881.807,00 euroa ilman ALV.

Tähän on hyvä lopettaa. Tulipa tässä pieni saarna Antille ja muillekin jotka ovat kunnan asioista kiinnostuneita. Kirjanpitotyöt ovat pikku hiljaa vähentyneet on aika aloittaa taas blogikirjoittelu. Hyvää aamua kaikille!